13 maart 2016 – De Turkse krant Hurriyet publiceerde onlangs onthutsende informatie over de manier waarop de mensensmokkelaars in Turkije werken. De krant ToVima heeft deze informatie overgenomen en in het Grieks gepubliceerd.
Bron: Tovima.gr, 13.03.2016
Vertaling uit het Grieks: Dafni Peteinakis
Duizenden vluchtelingen wachten om de Griekse eilanden te bereiken; in de veronderstelling dat de grenzen open zijn…
Tienduizenden vluchtelingen en immigranten bevinden zich op het schiereiland Erithrea, tegenover Chios. Ze zoeken een manier om de Griekse eilanden te bereiken. Officieel, schrijft Hurriyet, is het aantal geregistreerde Syriërs in Turkije 2.587.000 en samen met de andere nationaliteiten is het totale aantal drie miljoen. De meesten zijn Syriërs, die in de oude huizen van de wijk Basmane verblijven. Er zijn ook veel immigranten. De meeste van hen zijn Afghanen en Pakistanen, woonachtig aan de kust van Çeşme in oude verlaten vakantiehuizen en hotels.
Allen wachten ze op het moment dat de mensensmokelaar groen licht zal geven voor hun transport naar de Griekse eilanden. Ze weten allemaal dat na de overtocht de weg naar Duitsland open ligt; het paradijs met een toelage van 1.000 euro per persoon, zelfs voor ieder pasgeboren kind. En … een gratis huis, en veel andere voordelen, die door de mensensmokkelaars toegezegd worden, staan hen te wachten zodra ze in Duitsland aankomen. Na een dag op Chios of Lesbos, en een of twee dagen in Athene, is er de doorreis per trein naar Duitsland. “En als je hen op je mobiel de situatie in Griekenland of Idomeni laat zien, zeggen ze dat het niet waar is. Ze kijken je vreemd aan. Hun vervoerder die ze vertrouwen en waar ze afhankelijk van zijn, heeft hen verteld dat alles gemakkelijk zou verlopen na de overtocht. Ze hebben bovendien al zo veel geld uitgegeven…”
De ‘vervoerder’ is een landgenoot of een Turk, werkt samen met de onzichtbare grote mensensmokkelaar en is vergelijkbaar met de boekenverkoper van 30 jaar geleden of de kleine drugsdealer. Van huis tot huis, van winkel tot winkel, van stoep tot stoep en van steegje tot steegje. Elke dag “verkoopt” hij reizen naar het beloofde land. Voor velen heeft hij een bonnenboekje geopend. Hij wordt in termijnen betaald voor de reizen. Vijf tot tien euro per week, totdat de klant het benodigde bedrag heeft verzameld.
De oude dagen met de voornamelijk Syrische vluchtelingen met veel geld, zijn verleden tijd. De mensen die nu wachten om over te steken, zijn voornamelijk arme vluchtelingen vanwege oorlog of armoede. Mensen die gewoon op zoek zijn naar een beter leven. Ze werken. De meesten verzamelen papier en metaal uit afval en verkopen dit aan recycling bedrijven. Al het geld wat ze hieraan verdienen, geven ze aan de smokkelaar. Totaal afhankelijk van de smokkelaar, kunnen en willen ze niet geloven dat hun droom ophoudt in een modderpoel in Idomeni, bij de Noordelijke grens van Griekenland.
De hiërarchie van vandaag
Aan het hoofd van de mensenhandel richting Griekenland, staat de top van de Turkse maffia. Na de veranderingen van de laatste maanden hebben sommigen van hen grote winst gemaakt, naar schatting is dit 8 miljard euro. “Als de Turkse regering ons wilde beletten, dan hadden we niet eens een vlieg naar Griekenland kunnen transporteren”, vertelde een van hen aan het Atheense Nieuwsbureau ANA-MNA afgelopen December, tijdens een eerdere reis naar de Turkse stad Izmir. De meesten van deze leiders, doen dit ‘werk’ al meer dan 20 jaar.
Aan de andere kant van het netwerk bevinden zich de lokale assistenten van de smokkelaars; zij die ruimtes en een veilige route ter beschikking stellen daar waar de boten vertrekken. Zij zijn verantwoordelijk om de ruimtes schoon en veilig te houden. Daarnaast leren zij een van de vluchtelingen de boot te besturen of zij vinden iemand die voor een behoorlijk bedrag de boot naar het eiland vaart en deze vervolgens terugbrengt naar de basis.
Tussen de top en de lokale assistenten, zijn de ‘ronselaars’ die de klanten verzamelen en de ‘bankiers’ die het geld innen. Zij betalen de rest. Ongeveer 15-20% wordt aan alle deelnemers van het transport uitbetaald, en het resterende bedrag is voor de top van de mensensmokkelaars. Deze betaalt ook de “bankiers”. Ongeveer 10-30 euro voor iedere klus.
De kosten
De prijzen zijn nu erg laag voor de mensen die de oversteek naar de Griekse eilanden maken. Laag in verhouding tot de prijzen van afgelopen zomer en herfst 2015. De overtocht met een rubberboot kost 300 tot 350 euro per volwassene en 150 tot 200 euro per kind.
Voor de weinigen die geld hebben, bestaat de VIP overtocht. Voor transport met valse documenten over het vasteland zijn de kosten ongeveer 1.800 euro. Per vliegtuig kan het oplopen tot 10.000 euro. Per vrachtschip zijn de kosten de helft hiervan, nl. 5.000 euro. Dezelfde prijs geldt voor het transport naar de eilanden per catamaran of zeilboot. Tot slot, zijn nog de kosten voor de VIP overtocht per jetski: 8.000 euro met bestuurder en 15.000 euro zonder bestuurder aangezien de jetski in dit geval in beslag zal worden genomen.